Monday, January 14, 2013

Lubanah...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.......lame btol xtulis kat blog ni...hehe


nisa cume nak kongsi je tentang khasiat lubanah....seriously, ni la 1st time mkn benda ni...sebelum ni xtau langsung.....

 


kawan (kak siti) yang baru balik dari mengerjakan ibadah haji cadangkan sbb nisa ni kdg2 pelupe..hihi..(malu nk ngaku sebenarnye)...tapi 1st time makan lubanah ni atau kemenyan putih....sangat2 la loya...nk muntah pun ada...xsedap langsung...pahit..sume ada...tapi benda yang berkhasiat ni jarang la sedap...pas 1jam makan...kepala berdenyut2..ingatkan sebab lapa..hehe (sebab nisa kalo lapa mmg pening)...rupanya kesan daripada lubanah ni.


apa2 pun bia nisa gtau je serba sedikit dan khasiat lubanah ni..hehe...check it out!



Luban atau kemenyan Arab (Frankincense) merupakan resin yang beraroma diperoleh dari berbagai jenis pohon hijau atau semak belukar di kawasan negara2 beriklim panas dan di kawasan Timur Tengah seperti Oman, Yaman dan Somalia. Resin merupakan getah yang mengeras bila terkena angin atau merupakan sebuah sekresi Hydrocarbon dari tanaman. Luban disebut juga Frankincense dikenalkan kembali ke Eropah oleh tentera pengikut perang salib dari Perancis.
Untuk mendapatkan luban, kulit kayu pohon tersebut disayat kemudian keluar getahnya dan getah tersebut dikumpulkan. Ia menghasilkan resin jernih/lutsinar kekuningan dari mana aroma esen diekstrak. Resin tersebut dikeringkan dan dipecah menjadi beberapa buah seukuran sendok.  


Di sesetengah tempat di dunia, luban atau frankincense dikenali sebagai ‘olibanum’ berasal dari perkataan Arab bermaksud “susu” al-lubán. Ini juga merujuk kepada warna getahnya yang putih seakan-akan susu yang mengeras untuk dijadikan resin luban.
Luban berasal daripada istilah bahasa Arab yang digunakan di dalam kitab perubatan Islam. Nama masyhurnya dipanggil Kemenyan Arab/Serani/Kemenyan Yamani di kalangan pengamal perubatan herbal Melayu.

Luban merupakan salah satu makanan sunnah Nabi yang menjadi warisan para ulama’ sejak turun temurun lagi.  Dewasa ini, luban tidak lagi dikenali di kalangan masyarakat Islam.  Setelah umat islam meninggalkan pemakanan Islam mutakhir ini

Sejarah

Luban disebut juga sebagai kundur zikri. Luban dikenali umum oleh orang Arab sejak dahulu kala sebagai makanan kecerdasan minda.
Nabi SAW berpesan supaya beramal dengan luban untuk kecerdasan akal anak-anak dan menguatkan ingatan bermula di dalam kandungan lagi.

Rasulullah SAW bersabda:
“Berilah minuman luban kepada isterimu yang sedang hamil, kerana ia dapat menambah kecerdasan akal anakmu.”-Kitab Thibbun Nabawi.
Imam Sayuti dalam kitabnya al-Rahmat Fi al-Tib Wal Hikmah berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Wahai  kalangan yang mengandung (wanita), perkenalkanlah kepada anak-anakmu  semasa mereka di dalam perut kamu, kemenyan putih (luban) dengan memberi makannya, kerana sesungguhnya ia menambahkan hafalan dan kecerdasan (riwayat al-Dailami)

 Rasulullah SAW bersabda,
أطعموا نسائكم الحوامل اللبان , فإنه يزيد في عقل الصبي
Ertinya: Berilah luban (kemenyan Arab) kepada isteri kalian yang sedang mengandung karena itu dapat mencerdaskan anak yang sedang dikandungnya. [34]

Imam Ali bin Musa Ridha a.s. berkata,
أطعموا حبالاكم اللبان , فإن يكن في بطنهنّ غلام خرج ذكي القلب عالما شجاعا , وإن يكن جارية حسن خلقها وخلقها وعظمت عجيزتها وحظيت عند زوجها
Ertinya: Berikanlah luban kepada isteri kalian yang sedang mengandung. Jika bayi yang dikandungnya itu laki-laki, maka anak tersebut akan menjadi anak yang cerdas, pandai, dan pemberani. Dan jika bayi yang kandungnya itu perempuan, maka anak itu akan menjadi cantik paras dan budi pekertinya, serta akan dihormati oleh suaminya.[35]

Imam Ali Ridha (sa) berkata:

“Berilah makanan dari luban kepada isterimu yang sedang hamil. Jika bayi didalam perut isterimu itu laki-laki ia akan menjadi orang yang alim lagi pemberani. Jika ia perempuan ia akan bagus fizikalnya dan besar pinggulnya sehingga kelak menjadi bahagian yang baik bagi suaminya”.- Muhammad Bin Ya’qub (Al-Wasail 15:136, hadis ke 2)
Luban (Frankincense) menjadi masyhur apabila menyingkap sejarah dari kitab Injil yang menyatakan bahawa Nabi Isa a.s yang baru dilahirkan telah mendapat hadiah iaitu emas, luban dan myrrh. Sungguhpun ramai yang tahu akan sejarah luban, tapi amat sedikit yang mengetahui dan boleh memberi penerangan apakah luban sebenarnya. Dalam kitab Injil (Bible): dalam Exodus 30:34 ia merujuk kepada levonah yang bermaksud “Lebanese” atau “putih” dalam bahasa Ibrani (Hebrew).

Manakala bagi dunia Barat pula, nama “frankincense” adalah lebih umum. Nama ini mungkin bedasarkan kepada aroma kemenyan atau setanggi Franks di mana ia tiba di Eropah melalui tentera pengikut perang salib dari Perancis.
Frankincense, seperti myrrh adalah getah pokok yang telah kering atau disebut resin, terutamanya digunakan untuk membuat kemenyan. Pokok ini menghasilkan resin yang bermutu tinggi. Proses pengambilan resin ini ialah 2 – 3 kali setahun. Pokok yang muda akan menghasilkan resin berkualiti tinggi berbanding pokok yang telah tua.

Khasiat Khasiat khusus luban sebagaimana disebutkan oleh Nabi S.A.W.

  • Meningkatkan kecerdasan Minda
  • Mengelakkan daripada penyakit lupa dan nyanyuk
  • Meningkatkan ketajaman daya ingatan
  • Memberi ketenangan (menghilangkan stress)
  • Dapat meningkatkan tumpuan sepenuhnya terhadap pembelajaran.
  • Menambahkan keyakinan diri
  • Amat sesuai untuk anak-anak yang lemah daya ingatan..
Berdasarkan tindakbalas  juga dapat merawat dan melegakan penyakit….
  • sakit saraf , urat, dan sengal2 badan bagi ibu selepas bersalin.
  • mampu memberi stamina, menggelakkan keletihan ibu selepas bersalin dan semasa mengandung
  • baik untuk ibu mengandung
  • Pertuturan kurang jelas
  • Pra nyanyuk
  • Migrain
  • Sakit kepala dan masalah angin
  • Tekanan yang melampau
  • Keletihan
  • Masalah pelajar malas belajar
  • Mengatasi masalah anak-anak degil
  • Lawas sistem perkumuhan

  • Kini para ilmuwan telah mengamati bahwa ada kandungan dalam kemenyan yang menghentikan penyebaran kanker. Belum diketahui secara pasti kemungkinan kemenyan sebagai anti kanser.

  • Mengsyorkan kemenyan sebagai ubat untuk tumor, bisul, muntah, disentri dan demam.Dalam perubatan tradisional Cina, kemenyan digunakan untuk mengubati masalah kulit dan pencernaan. Sedangkan di India, kemenyan digunakan untuk mengubati arthritis. Khasiat kemenyan sebagai obat arthritis tersebut mendapat dukungan dari penelitian makmal di Amerika.

  • Kemenyan yang biasa digunakan untuk urusan mistis ternyata berdasarkan hasil penelitian juga mampu menurunkan kadar kolesterol jahat. Penyelidikan yang dilakukan oleh King Abd Al-Aziz University di Arab Saudi menemukan bahwa kemenyan boleh menurunkan kadar kolesterol jahat. 

  • Kemenyan, menurut peneliti Nadia Saleh Al-Amoudi, boleh dipadukan dengan bahan dari tumbuhan lainnya untuk meningkatkan kesihatan jantung. Akan tetapi, masih belum ditemukan cara yang jelas agar manusia boleh menggunakannya. 

  • "Kemenyan telah lama digunakan sebagai kaedah perubatan untuk mengatasi sakit tekak, hidung mampat, bekas luka dan luka bakar," jelas Al-Amoudi, seperti diberitakan dari laman Healthday. 

Kajian yang dijalankan  di International Journal of Food Safety, Nutrition and Public Health ini, peneliti memberikan kemenyan kepada tikus albino dan menemukan bahwa kadar kolesterol jahat tikus itu turun sedang kadar kolesterol baik meningkat.

Golongan yang sesuai untuk mengamalkan pengambilan luban sebagai supplement seharian.

  • Kanak-kanak
  • Remaja
  • Dewasa
  • Warga emas
  • Orang Nyanyuk
  • Ibu mengandung
  • Ibu dalam pantang
  • Pesakit mental
Penggunaan:
Bau dari getah tersebut dibuat minyak yang mudah meruap yang menyebarkan bau harum yang kuat bila dibakar. Luban bingga saat ini masih dipakai untuk upacara keagamaan. Minyak luban di Eropah abad pertengahan dipakai sebagai ubat untuk membersihkan luka-luka.  
Kaedah 1:
Hanya perlu mengunyah seperti gula-gula getah dan ambil 3 biji setiap kali makan. Boleh dimakan bila-bila masa dan amat sesuai untuk pelajar. Rasanya pahit dan pahit itulah menghilangkan lendir balagham itu.
Kaedah 2:
Dianjurkan makan sebelum tidur – untuk kanak-kanak dan remaja.
Pagi dan juga malam bagi orang dewasa,orang tua dan yang mengalami masalah kronik.Di letakkannya di atas lidah, hisap seperti gula-gula.
Ditumbuk menjadi serbuk dan secubit serbuk diletakkan di atas lidah bagi kanak-kanak yang masih kecil.(2 tahun ke bawah) juga boleh divariasikan iaitu boleh dicampur dengan aIr suam, susu, teh, milo, kopi dan sebagainya.
Kaedah 3:
Kaedah pengambilan kemenyan putih (luban) menurut petua daripada Ahmad bin Muhammad Zain bin Mustaffa Kutan dalam Laqzah al-‘Ujlan.
 1.       Rendam kemenyan putih (luban) di dalamair pada waktu malam.
2.    Keesokannya sebelum sarapan pagi campurkan kemenyan putih (luban) dengan gula pasir dengan nisbah 1:2
3.      Makan sebanyak 1 camca besar pada waktu awal pagi sebelum sarapan.
4.      Untuk menambahkan mujarab dibacakan ayat 27-28 surah Luqman pada 2         grams kemenyan putih (luban) itu dan dicampur dengan madu lebah serta dimakan setiap hari.
Kaedah 4:
Ibnu Abbas, seorang penghafaz dan ahli Qur’an berkata: “ Memakan satu misqal (bersamaan 4.2 gram) gula bersama 1 misqal kemenyan putih selama 7 hari berturut-turut dapat membetulkan pembuangan air kecil dan mengubati kelupaan”



5 comments:

Unknown said...

Sedap ke?

Unknown said...

Xlgsg.cm kemenyan.haha

Unknown said...

Xlgsg.cm kemenyan.haha

Anonymous said...

salam..

sorry disturb dkt page adik ye.. alhamdulillah, ada juga yang tahu tentang khasiat lubanah. utk ilangkan rasa kemenyan, lubanah telah dimasukkan dalam product chocolate.. insyaAllah takde lagi rasa pahit kemenyan tu. lagipun sapa tak suka makan cokolat kan?

nak tau details, bleh visit fb akak ye : www.facebook.com/Coklatiq Putrajaya

tq :)

Unknown said...

ok...tq kak...insha allavisit page akk nnth sy

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails