Saturday, October 25, 2014

LELAKI MANDUL??APA PUNCANYA....


  • bila ko nak dapat anak??ko merancang ke??ko xg cek kat hospital ke?? soalan seperti ini sering ditanyakan kepada mereka yang sudah lama berkahwin tetapi masih tidak dikurniakan zuriat.
  • Hakikatnya, kita sebagai seorang muslim seharusnya percaya dengan qada' dan qadar yang ditetapkan Allah s.w.t. Mungkin ada hikmah yang tersembunyi yang kita sendiri tidak nampak jika kita tidak dikurniakan zuriat
  • yelah...mane tau bila ada anak, anak itu akan menjadi anak yang derhaka dan menyusahkan kita....ataupun jika anak itu lahir ia menghidap penyakit kronik yang kita sendiri tidak mampu untuk menanggung nya...jadi jangan persoalkan atau bertanya kepada mereka kenapa masih tidak dikurniakan anak.
  • jauh di sudut hati mungkin dia akan berasa sedih, rasa bersalah, kecil hati dan sebagainya. Biarlah Allah sahaja yang menentukan rezeki mereka.kita hanya mampu berdoa agar mereka dikurniakan rezeki anak yang soleh dan yang paling penting bahtera perkahwinan mereka bahagia dan tidak berlaku sebarang perkelahian.
  • OK la, berbalik kepada tajuk apa yang menyebabkan seseorang lelalki menjadi mandul??? punca ini mungkin boleh diketahui sekiranya kita berjumpa dengan doktor yang pakar berkenaan ini tetapi lelaki tetap dengan egonya yang menganggap dia tetap sihat dan tdak mandul..hanya kaum perempuan sahaja y sibuk berubat dan berjumpa pakar.
  • Sperma mempunyai beberapa struktur penting bagi memastikan kehamilan berlaku. cecair semen yang sihat akan menghasilkan sperma yang mampu untuk sampai ke proses persenyawaan bersama ovum tanpa masalah. 
  • Sperma-sperma ini akan bergerak melalui serviks, ke laluan rahim, dan seterusnya menuju ke tiub Falopio, lakasi dimana berlaku persenyawaan ovum dan sperma.

  • Berikut punca seorang lelaki dikatakan kurang subur atau mandul:

  • BILANGAN SPERMA YANG TIDAK MENCUKUPI.1/2 lelaki mungkin mengalami masalah sperma dlm testis y tidak mencukupi. faktor ini menyumbang kira2 16% kepada penyebab kemandulan bagi seseorang lelaki.
  • STRUKTUR SPERMA Y TIDAK SIHAT. rupa bentuk y tidak sihat dan kurang sempurna menyebabkan pergerakan sperma di dalam persenyawaan isteri terganggu dan menyebabkan peratusan persenyawaan untuk menjadi sgt rendah.
  • JANGKITAN KUMAN DAN BAKTERIA. jangkitan kuman seperti gonoccal, chlamydia, gram negative enterococci menyumbang kira2 4% penyebab kemandulan. jangkitan ini akan menyebabkan kesakitan semasa proses ejakulasi bersama isteri. jangkitan ini juga boleh diperoleh melalui saluran persenyawaan isteri.
  • FAKTOR KONGENITAL. disebabkan oleh kromosom yang tidak sihat dan sempurna juga boleh disebabkan faktor kongenital lain seperti sindrom klinefelter, cryptorchodism dsb.
  • PENGAMBILAN UBATAN. sesetengah ubat yang diambil perlu mendapat nasihat doktor. Antibiotik Tetracycline akn menurukan hormon testosteron sebnyak 20%. Nitrofurantoin pula akan menyekat dan membantutkan proses spermatogenesis. Sulfasalazine pula akan mengurangkan bilangan serta melambatkan pergerakan sperma semasa persenyawaan berlaku...so guys...sila cek ubat2 anda sekanrang!!
  • OBESITI DAN MEMAKAI PAKAIAN DALAM YANG KETAT. buah zakar akan terperangkap dalam lemak badan, kilang sperma juga tak dapat berfungsi dengan baik dalam suhu badan yang tinggi. obesiti juga boleh menyebabkan tahap hormon testosteron menurun dan secara tak langsung menganggu proses penghasilan sperma.lelaki y obes akn menghasilkan cecair semen 60% kurang berbanding mereka y mempunyai BMI kurang 25 dan saiz normal. mereka juga memmiliki kira2 40% lebih tinggi kandungan sperma y tidak sihat berbanding y ada berat badan ideal.
  • PEROKOK. Merokok bukan sahaja mendatangkan penyakit kepada diri dan keluarga tetapi juga mengurangkan peluang untuk mendapat zuriat. 
  • STRESS. bila dah lebih 3 tahun masih tak dikurniakan anak, kebiasaan lelaki atau pasangan akan stress. stress hanye akn menjarakkan lgi hubungan, perlulah berbincang dan segera cari jalan penyelesaian. stress semasa kerja juga perlu dielakkan ye..=)
  • PEMAKANAN. zaman skrg ni macam2 makanan y mengandungi bahan pewarna, pengawet dan perisa. elakkan makanan segera, air gas dan makanan ringan yang menghalang penghasilan sperma y sihat..
  • Berdoalah dan bertawakal kepada Allah s.w.t. agar dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah dan jangan menyalahkan takdir atau pasangan anda. muhasabah diri dan carilah jalan penyelesaian. apa yang penting adalah kebahagiaan suami isteri dalam rumah tangga itu. abaikan cakap2 orang atau rakan, saudara dan masyarakat sekeliling kita. usaha dan doa adalah jalan terbaik. Allah mengiji setiap hambaNya dengan cara yang berbeza y mampu ditanggung oleh hambaNYA.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails